Tomatenspread

Bereiding

Week de tomaatjes een uur in heet water. Bewaar een paar eetlepels van het weekwater. Maal knoflookteen en pitten/cashewnoten fijn in de keukenmachine/met de staafmixer, voeg de geweekte tomaten toe, maal alles tot een pasta, eventueel met iets weekwater, voeg de (verse) kruiden en hennepzaad en tot slot de olijfolie toe. Heerlijk om als broodbeleg in combinatie met schijfjes komkommer of tomaat te eten!

Gebaseerd op een recept van Harmien Haan.

Ingrediënten

  • 100 gram zongedroogde tomaatjes (niet op olie)
  • eventueel 1 knoflookteen
  • 2 eetlepels zonnebloempitten, pompoenpitten of cashewnoten
  • 1 eetlepel gepeld hennepzaad (of hennepproteïne)
  • handjevol verse kruiden: tijm, oregano, rozemarijn, basilicum, salie, etc.
  • scheut olijfolie
  • paar eetlepels van het weekwater
  • beetje peper 
  • 1 theelepel kurkuma of gemalen koriander

Gezondheidstips

De combinatie van brood met zoet (jam, chocopasta, hagelslag) of brood met vet (kaas of vleeswaren) is niet een erg gelukkige keuze. Toch eten veel mensen zo hun ontbijt of lunch. Doordat brood de bloedsuikerspiegel snel kan verhogen (en zoet beleg dit ook doet) krijg je een flinke piek in je bloedsuikerspiegel. Als je niet veel beweegt wordt de overtollige glucose uit het brood opgeslagen als vet (voornamelijk rond het middel). Dit kan de reden zijn dat mensen niet afvallen, terwijl ze eigenlijk helemaal niet veel eten qua calorieën. De keuze van je eten is in de meeste gevallen veel bepalender dan de hoeveelheid calorieën. Daarom is het erg belangrijk, voor iedereen die gezond, fit en slank wil blijven, om brood altijd met eiwitten te combineren. Eiwitten vertragen de opname van suikers (uit de koolhydraten) waardoor er veel minder van het ‘vetopslag’-hormoon insuline wordt aangemaakt. Daarom is deze tomatenspread een prima beleg. Probeer een mooie verdeling over de dag te maken voor wat betreft dierlijke en plantaardige eiwitten. Eet je ’s avonds vlees, eet dan op brood geen kaas of vlees. Andere lekkere eiwitten om op brood te doen zijn: avocado, ei, tahin, notenpasta, eigengemaakte eiersalade en/of zelfgemaakte chocoladepasta van bijvoorbeeld rauwe chocola. Wat uiteraard ook helpt is om je eigen brood te bakken en om daarin al eiwitten en extra vezels te verwerken. Ook de keuze van het meel bepaalt uiteindelijk hoe snel je bloedsuiker verhoogd wordt. Tarwebrood veroorzaakt de snelste stijging en bevordert dus het snelst de vetopslag. Probeer eens brood van bv. speltmeel. Nog een voordeeltje van dit beleg: het is basevormend. Brood op zich is zuurvormend en ook kaas, vleeswaren en zoet beleg zijn sterke zuurvormers.

Dit recept is gemaakt door Rineke Dijkinga. Rineke heeft in Sellingen haar praktijk voor orthomoleculaire- en natuurgeneeskunde. 

Meer recepten

Downloads