Balans in uw leven - 15 Simpele Tips om Snel weer in Balans te komen!

De balans in het leven, het is vaak makkelijker gezegd dan gedaan! Een gezin, een drukke baan, en allerlei verplichtingen die bij het dagelijks leven horen: het is niet altijd eenvoudig om de balans te bewaren. Het gevolg hiervan is vermoeidheid, stress, gepieker en het gevoel dat u niet meer lekker in uw vel zit.

We zien vaak dat wanneer mensen uit balans zijn ze (onbewust) niet meer goed voor zichzelf zorgen: “Even ‘snel’ wat eten!” Vaak wordt er niet meer gekookt maar even een kant-en-klare maaltijd gegeten. Dat kan junkfood zijn met allerlei stoffen waar uw lichaam eigenlijk niet op zit te wachten, maar ook wat al te simpele salades, waardoor voedingstekorten kunnen ontstaan. Het lijkt een logisch gevolg van alle drukte, maar het werkt wel in de hand dat u nog verder uit balans raakt. Ook de stress zelf werkt op die manier door. Vaak verstoort de stress het slaappatroon, met als gevolg nog meer vermoeidheid en nog meer moeite om alles ‘aan te kunnen’. Een vicieuze cirkel ligt op de loer.

Druk = stress = geen tijd om te koken waardoor minder gezond wordt gegeten = lusteloosheid = slecht in uw vel zitten = het gevoel hebben niets meer aan te kunnen waardoor u steeds meer druk ervaart = stress

Conclusie het gaat om de juiste balans. Hoe komt u weer in balans? 

Pas onderstaande tips toe om weer in balans te komen

  • Leer plannen. Plan ook ‘lege’ tijd in uw agenda. Probeer 20% leeg te houden.
  • Durf nee te zeggen; nee zeggen tegen iemand anders is ja zeggen tegen uzelf.
  • Houd een dagboekje bij. Waardoor raak ik uit balans? Wat geeft mij stress?
  • Doe één ding tegelijk. Dit geeft meer rust en voldoening. Wanneer u klaar bent met die taak dan kunt u deze loslaten en aan een andere taak beginnen.
  • Af en toe lekker lummelen. Gewoon even niets doen.
  • Ga naar buiten, bijvoorbeeld een stuk wandelen. Wandelen geeft overigens ook voldoening in regen en (harde) wind (na afloop).
  • Wanneer u veel piekert kan mindfulness of meditatie iets voor u zijn. Kijk wat de mogelijkheden bij u in de buurt zijn en wat het beste bij u past.
  • Leer ontspannen en ga iets doen wat u echt leuk vindt. Dit kan van alles zijn. Van het kijken van een DVD, sporten, wandelen, sporten, een boek lezen, telefoneren/praten met een vriend/vriendin, uit eten, naar de bioscoop of het kleuren van mandala’s.
  • Eet meer gezonde voeding. Zorg voor een goede balans in zure en basische voedingsmiddelen. Neem tijd om te koken en om te eten. Van junkfood gaat u zich alleen maar slechter voelen.
  • Ga op tijd naar bed en probeer voldoende te slapen. Rust is erg belangrijk om weer in balans te komen.
  • Sta ’s morgens eerder op en neem de tijd, zodat u rustig aan de dag begint.
  • Zet een timer op het koffiezetapparaat zodat ’s morgens de koffie al gereed is.
  • Kook voor meerdere dagen.
  • Plan een avond zonder Social Media als Facebook of zet uw mobiele telefoon helemaal uit.
  • Wanneer bovenstaande tips niet toereikend zijn ga dan eens praten met uw huisarts.

Heeft u nog wat inspiratie nodig voor een basische leefstijl? Wilt u meer weten over een optimale zuur-base balans in uw leven? Neem contact met ons op voor persoonlijk advies.

Downloads