Het Alkaline dieet

Het alkaline dieet is een voedingspatroon dat een gezond evenwicht nastreeft m.b.t. zure en alkalische (ook "basische" genoemd) reststoffen die in het lichaam achterblijven na verbranding van voedsel. Verzuring van het lichaam, spieren en gewrichten wordt in hoge mate veroorzaakt door een dagelijkse overschot aan zuurvormend voedsel.

  • Zuur-vormende voedingsmiddelen laten na verbranding zure afvalstoffen achter zoals urinezuren, fosforzuren, looizuren en azijnzuren

ZureVoeding

  • Alkalisch-vormende voedingsmiddelen laten na verbranding basische stoffen achter zoals ijzer, kalium, en magnesium

Alkalische voeding

Hoe groter het overschot aan zure reststoffen ten opzichte van alkalische reststoffen in het lichaam, des te sterker het lichaam slaat zure afvalstoffen op en des te groter is de kans dat op termijn de ophoping van zure afvalstoffen te groot wordt.

De smaak van een voedingsmiddel zegt in eerste instantie niets over de zuur- of alkalisch-vormende werking.

Een citroen bijvoorbeeld smaakt erg zuur, maar laat na verbranding alkalische reststoffen achter in het lichaam. Dit maakt een citroen een alkalisch-vormend voedingsmiddel.

Voor een goede zuurbalans op basis van het alkaline dieet geldt als richtlijn dat deze zou moeten bestaan uit 80% alkalisch- en 20% zuur-vormende producten. Maar, in de praktijk blijkt dat wij met ons westerse voedingspatroon (veel suikers, dierlijke eiwitten, geraffineerde en bewerkte producten) per dag slechts 30% tot 40% alkalisch-vormend en maar liefst 60% tot 70% zuur-vormend voedsel binnen krijgen.

Welke voeding is zuur en welke alkalisch?

In de volgende tabel vindt u een overzicht van diverse soorten voedingsmiddelen. Ze zijn ingedeeld op hun basische of verzurende werking op het lichaam.

Zeer basisch:

Groente / Grassen Rapen Noten & Zaden Zuivel, vetten en eieren
Aardappel Radijs wit / zwart Amandelen Ongepasteuriseerde boter
Aardappel, zoete Rode biet Chiazaad Ongepasteuriseerde volle melk
Alfalfa Rode kool Fenegriekzaad Verse wei
Andijvie, verse Rucola Hazelnoot Sauzen, kruiden en smaakmakers
Artisjokken Savooiekool Hennepzaad Appelazijn
Aubergine Selderij Lijnzaad Basillicum
Bieslook Sjalotten Karwijzaad Cayennepeper
Bloemkool Sla Komijnzaad Citroenmelisse
Boerenkool Sperziebonen Quinoazaad Citroengras
Broccoli Spinazie Sesamzaad Curcuma
Courgette Spirulina Speltzaad Gember, vers
Franse snijbonen Spruiten Venkelzaad Munt
Gerstegras Tarwegras Onberwerkte granen & peulvruchten Oregano
Groene kool Taugé Boekweit Tijm
Heermoes Ui Sojabonen, verse  
Hondgras Veldsla Sojalecithine, pure  
IJsbergsla Venkel Sojameel  
Kamutgras Waterkers Sojascheuten  
Kelp Witlof Tofu  
Kiemen Witte kool Oliën en Vetten  
Knoflook Wortelen Avocado-olie  
Koolraap Zeewier Kokosolie  
Koolrabi Fruit Lijnzaadolie  
Komkommer Citroen Olijfolie, extra- vierge  
Kropsla Kers, zure Udo’s olie  
Mierikswortel Kokos, verse Dranken  
Paprika Limoen Kraanwater  
Pompoen Tomaat Kruidenthee  
Prei Watermeloen Water met Alka® Druppels  

Licht basisch:

Groente / Grassen Noten en zaden Sesamolie Himalayazout
Agar agar Paranoten Visolie Knoflook
Asperge Kastanjes Vlaszaadolie Peper
Champignons Gedroogd fruit Dranken Zeezout
Fruit Abrikozen Amandelmelk Zoetstoffen
Aalbessen Dadels Rooibosthee Groene stevia
Avocado Rozijnen Rijstmelk Kokosbloesem- suiker
Banaan, onrijp Onberwerkte granen & Peulvruchten Thee, wit en groen Koudgeslingerde- honing
Cantaloupe Linzen Zuivel, vetten en eieren Wilde stevia
Grapefruit Quinoa Eigeel  
Guave Oliën en vetten Moedermelk  
Papaya Roomboter Sauzen, kruiden & smaakmakers  

Licht verzurend:

Groente / Grassen Mango Mineraalwater uit fles Sliptong
Rabarber Gedroogd fruit Sojamelk Brood
Fruit Ananas Wijn, rood Donker bruin - zonder gist
Aardbei Appel Zuivel, vetten & eieren Volkorenbrood - zonder gist
Abrikoos Banaan Eieren Speltbrood
Ananas Cranberry Melk Zuurdesembrood
Appel Mango Cottage cheese Granen en rijst
Banaan, rijpe Peren Ghee boter Amarant
Bes, blauwe Pruimen Karnemelk Bulgur
Bes, rood / zwart Vijgen Kwark Gerst
Bosbes Noten en zaden Room / crème Haver
Meloen Pijnboompitten Yoghurt Rijst, bruin/
Cranberry Onberwerkte granen & peulvruchten Vlees, gevogelte & vis Zilvervliesrijst
Dadel Bruine bonen Baars Rogge
Druif, rijpe Erwten Bot Spelt
Framboos Hummus Dorade Tarwe volkoren
Granaatappels Kidneybonen Forel Sauzen, kruiden & smaakmakers
Honingmeloen Kikkerwten Kabeljauw Biologische mosterd
Kaki Limabonen Kip  
Kers, zoete Witte bonen Koolvis  
Kiwi Oliën en Vetten Lamsvlees  
Kruisbes, rijpe Walnootolie Oesters  
Mandarijn Dranken Poon  

Zeer verzurend:

Noten en zaden Wijn, rosé Tarwebrood

Kunstmatige zoetstoffen

Cashewnoten Zuivel, vetten en eieren Volkoren brood met gist Melksuiker
Pecannoten Chocolademelk Wit brood Suiker
Pistachenoten Harde kaas Granen en rijst Diversen
Macadamia Halvarine Gierst Bewerkte voedingsmiddelen
Pinda’s (= peulvrucht) Kaas (smeltkaas) Maïs Kant en klare voeding
Pompoenpitten Pudding/toetjes Rijst, wit Voeding bereid in magnetron
Walnoten Strooikaas Tarwe Verpakt of geblikt voedsel
Zonnebloempitten Yoghurt, gezoet Tarwe griesmeel Pizza
Oliën en vetten Yoghurtdrank Tarwe, wit (pasta) Koekjes
Halvarine Vlees, gevogelte & vis Sauzen, kruiden & smaakmakers Sigaretten
Geharde vetten Haring Augurken Drugs
Transvetten Karper Azijn Snoep
Margarine Rundvlees Curry Chocolade
Maïsolie Kalfsvlees Ketchup Chips
Vloeibare boters Kreeft Mayonaise  
Zonnebloemolie Lever Melasse  
Dranken Makreel Mosterd  
Bier (pils en alle speciaalbieren) Orgaanvlees Wijnazijn  
Cola (ook light en zero) Pangafilet Zilveruitjes  
Energie drankjes Rivierkreeft Zout  
Frisdranken (koolzuurhoudend) Tilapia Zoetstoffen  
Koffie Varkensvlees Bietsuiker  
Likeur Vleeswaren Bruinerijststroop  
Sterke drank (gedistilleerd) Zalm Fructose  
Thee, zwart Brood Gedroogd suikerriet  
Vruchtensap, gezoet Donker bruin met gist Gerstemoutsiroop  
Wijn, wit Roggebrood Honing  

Een gezonde lichaamsfunctie vereist voldoende alkalische voeding. Mensen met zure ophopingen zouden binnen het alkalische dieet in de verhouding van tenminste 80% - 20% (4 eenheden alkalisch- tegen 1 eenheid zuurvormend voedsel) moeten eten.

Omdat het lichaam voedingstoffen haalt uit het hele spectrum van voedingsmiddelen is het wel belangrijk om gevarieerd te eten. Wanneer u langdurig een te éénzijdig voedingspatroon aanhoudt, dan gaat het lichaam op termijn een tekort aan bepaalde voedingsstoffen opbouwen.

Een gezonde zuurbalans binnen het alkalische dieet zonder het risico van uitputting van belangrijke voedingsstoffen kunt u bereiken door een verhouding van 60% alkalisch- en 40% zuurvormende voeding aan te houden, mits u dit combineert met dagelijkse actieve ontzuring.

Met de Alka® producten  kunt u dagelijks actief ontzuren. Ze bieden het basische tegenwicht waardoor u binnen het alkaline dieet kunt genieten van een gezond en gevarieerd voedingspatroon. Door het gebruik van de Alka® producten gaat u het lichaam actief ontzuren. Dat wil zeggen dat u actief zure afvalstoffen uit het lichaam gaat afvoeren. Door actief te ontzuren herstelt en handhaaft u de zuur-base balans van het lichaam.

Voedingstips bij alkaline dieet


Tip 1. Minimaliseer suikers

Suikers, en met name geraffineerde witte suikers, zijn sterk verzurend. Wanneer u hiervan teveel binnenkrijgt verhoogt u de kans op chronische verzuring. U kunt witte suiker eventueel vervangen door ongeraffineerde rietsuikers, of door de plantaardige zoetstof Stevia.

Tip 2. Eet veel groenten

Groenten zijn erg gezond voor het lichaam. Ze bevatten veel natuurlijke vitamines en basische mineralen. U kunt het beste de groenten beetgaar stomen en niet in de magnetron bereiden.

Tip 3. Matig met fruit

Fruit bevat veel gezonde voedingsmiddelen zoals vitamines, mineralen en vezels, maar ze bevatten ook veel fruitsuikers die verzurend werken. 2 stuks fruit per dag is nog steeds een goede richtlijn!

Tip 4. Minimaliseer frisdranken en gezoete vruchtensappen uit pak

Koolzuurhoudende frisdranken bevatten enorme hoeveelheden suiker. Een fles cola of sinas bevat gemiddeld 33% suiker! Maar ook de frisdranken met kunstmatige zoetmakers zijn erg verzurend voor het lichaam. Daarbij wordt het lichaam door de toevoeging van koolzuur voor de “frisse bubbeltjes”, bij iedere slok opgezadeld met koolzuur dat het juist moet uitscheiden. Vruchtensappen uit pak zijn vanwege de wijze waarop ze zijn geproduceerd verzurend voor het lichaam. U kunt beter met mate versgeperste vruchtensappen drinken met al haar natuurlijke vitamines, mineralen en fruitsuikers.

Tip 5. Matig met vlees en vis

Vlees, en met name rood vlees bevat veel purine. Dit is een stof waaruit urinezuren vrijkomen. Vis bevat ook relatief veel purine zodat deze een verzurende werking heeft. Vis bevat ook veel goede essentiële vetzuren. Als u dagelijks actief ontzuurt, dan is 1 of 2 maal per week een visje een aanrader!

Tip 6. Drink dagelijks een glas Alka® Greens

Alka® Greens bestaat uit een weldadige hoeveelheid natuurlijke basischvormende extracten en orthomoleculaire voedingsstoffen. Een glas Alka® Greens bevat onder andere de hoeveelheid voedingsstoffen die gelijk is aan de voedingsstoffen van 5 porties verse groenten en fruit, maar dan zonder de fruitsuikers!

Alka® Greens, ideaal binnen het alkaline dieet

Nieuwsbrief

Ontvang interessante Alka® informatie over ontzuren, aanbiedingen en leuke weetjes. Vul uw naam en emailadres in om periodiek de nieuwsbrief te ontvangen.