Zo stralend is straling niet

Een halve eeuw geleden waren we ons alleen bewust van zonnestraling maar nu, zoveel jaar verder, stralen we letterlijk iedere dag van alle apparaten om ons heen die zenden en ontvangen. Ontwikkelingen staan niet stil en eerlijk is eerlijk: ze maken ons leven een stuk gemakkelijker. Maar of het ook  gezond is?

De meningen zijn hierover verdeeld, maar duidelijk is dat het niet niets doet. Sterker nog, aanbieders van anti-stralingsapparatuur groeien explosief en dat is op zichzelf een teken.

Er zijn een aantal factoren waar we zelf invloed op kunnen uitoefenen om ons lichaam genoeg power te geven om de straling te lijf te gaan. Allereerst is de woon-/werkplaats van belang. Dit is helaas niet zo eenvoudig te beïnvloeden. Wat er binnen aan apparatuur aanwezig is wel. Kijk eens kritisch naar alle draadloze verbindingen, vooral op de slaapkamer. Het is zeker niet aan te raden om op het nachtkastje telefoons, opladers of draadloze wekkerradio’s te plaatsen. Ze kunnen de slaap die we overdag hard nodig hebben danig beïnvloeden. Ook ons immuunsysteem vaart wel bij een goed uitgerust lichaam. Er is dus dubbel voordeel te behalen uit een goede nachtrust.

Om ons lichaam verder te ondersteunen is het van belang om er voor te zorgen dat de afvalstoffen die door straling kunnen ontstaan goed afgevoerd kunnen worden. Veel drinken (water, kruidenthee) en de “opruimfuncties” van het lichaam ondersteunen (door bijvoorbeeld te ontzuren) zorgt ervoor dat afvalstoffen snel het lichaam kunnen verlaten.

Voeding speelt natuurlijk ook een belangrijke rol. Door gezond te eten kunnen we de nodige antioxidanten binnenkrijgen om de vrije radicalen aan te pakken die bij straling vrijkomen. Antioxidanten zijn o.a. terug te vinden in alle groene groentes, citrusvruchten, maar ook ander fruit met een hoog gehalte aan vitamine C. Daarbij geldt dat biologische groente en fruit nog een tikje beter zijn, vanwege de betere voedingswaarde. Zonder uw voedingspatroon hierop in te richten is niet mogelijk om genoeg vitamines en mineralen binnen te krijgen, maar met alle belastingen die we moeten doorstaan (bijvoorbeeld mentale en fysieke belasting en omgevingsfactoren) heeft ons lichaam hier veel behoefte aan.

Beperk straling dus waar mogelijk en zorg voor genoeg antioxidanten.