Ook een béétje beweging is kerngezond!

Beweging is gezond! En dat hoeft lang niet zo vermoeiend te zijn als u denkt. Bewegen is namelijk niet hetzelfde als sporten. Sporten kan voor veel mensen te belastend zijn, maar ook bewegen met een veel lagere intensiteit is bijzonder nuttig.

Wat is het verschil tussen bewegen en sporten?

Onder bewegen verstaan we:

  • Fietsen
  • Wandelen
  • Zwemmen
  • Dansen
  • Yoga

Onder sporten verstaan we onder andere onderstaande sporten:

  • Hardlopen
  • Fitnessen, gewichtheffen
  • Tennissen
  • Wielrennen
  • Kanoën
  • Boxen
  • Vechtsporten
  • Crossfit

Het is een feit dat we massaal veel te weinig bewegen! Daarnaast zitten we veel te veel. Meer dan de helft van de tijd brengen we zittend door. Ze zeggen niet voor niets: rust roest!

Het is van belang om meer te gaan bewegen. Sporten is niet voor iedereen weggelegd: blessures en overbelasting kunnen op de loer liggen. Maar u hoeft zeker geen halve marathon te lopen of 100 kilo te bankdrukken om goed voor uw lichaam te zorgen. Het volstaat om dagelijks 30 tot 60 minuten matig intensief te bewegen. Een stevige wandeling, een stuk fietsen of een half uur baantjes trekken in een zwembad bijvoorbeeld.

Iedereen kan meer gaan bewegen, ook ouderen. Het valt wel aan te bevelen de beweging geleidelijk aan op te bouwen. In sommige gevallen kan een fysiotherapeut een beweegschema op maat maken.

Waarom is het zo belangrijk om dagelijks 30 tot 60 minuten te bewegen?

  • Spieren worden sterker waardoor u beter op gewicht blijft.
  • Spieren/gewrichten worden soepeler.
  • De bloeddoorstroming verbetert.
  • Het helpt tegen stress.
  • U gaat zich fitter voelen.
  • De botten worden steviger.
  • Zuurstof wordt beter rondgepompt in uw lichaam.

Veel mensen stappen ’s morgens uit bed en stappen daarna in hun auto naar kantoor om daar weer de hele dag achter de computer te zitten. Na het werk stappen zij weer in hun auto, gaan naar huis en brengen de avond door voor de televisie. Gevolg à de hele dag zitten.  

Wanneer uw werk niet zo ver van huis is zou u kunnen overwegen om met de fiets naar het werk te gaan.

Het openbaar vervoer zou ook een optie kunnen zijn. Met het openbaar vervoer gaan kent meerdere voordelen. U moet naar de bus wandelen of naar het station fietsen. U pakt zo weer wat extra beweging. Ook bij het wachten op de bus of trein kunt u zonder dat iemand het ziet uw bil- of buikspieren trainen.

De laatste tijd vinden we op internet steeds meer negatieve berichten over zitten. Zitten is het nieuwe roken, wordt wel gezegd. Dat klinkt dramatisch, maar er zit een kern van waarheid in, en het geeft wel aan hoe slecht het voor onze gezondheid is om zo veel te zitten.

10 tips om het zitpatroon te doorbreken:

  • Bij het telefoneren kunt u gaan staan.
  • Wanneer u televisie kijkt kunt u tijdens de reclames even uw benen strekken.
  • Op het werk kunt u bijvoorbeeld iedere afdruk direct van de printer af halen, in plaats van een hele stapel ineens.
  • Loop eens naar uw collega in plaats van deze te bellen of te e-mailen.
  • Ga wandelen met collega’s tijdens de lunch.
  • Neem micropauzes om de statische belasting van het zitten te verminderen. Draai een paar keer met uw armen of strek uw schouder- of nekspieren.
  • Til tijdens het zitten ieder uur 10 keer uw linkerbeen en 10 keer uw rechterbeen een aantal tellen op. U traint dan niet alleen uw bilspieren maar ook uw buikspieren.
  • Neem de trap in plaats van de lift.
  • Ga eens te voet of met de fiets boodschappen doen.
  • Richt een wandelgroepje op met buurtbewoners en ga ’s avonds na het eten samen een stuk (stevig) wandelen.

Conclusie: doorbreek het zitpatroon en ga matig intensief bewegen. U zult daar zeker baat bij hebben!