Goede alternatieven voor verzurende gewoontes

We kennen allemaal de uitdrukkingen “een zuur gezicht trekken” en “een zuurpruim zijn”. Ze klinken wat ouderwets, maar ze zijn actueler dan het lijkt. Waarom? Onze lichamen verzuren, doordat we te veel verzurende stoffen binnenkrijgen. Dat komt vaak door onze leefomstandigheden, maar zeker ook ons voedingspatroon. Soms bewust maar veelal ook onbewust. Juist door kleine aanpassingen te maken, kunnen grote gezondheidsvoordelen behaald worden. Letterlijk een kleine moeite, (ver)groot (levens)plezier.

ZOETIGHEID / SUIKER   

In bewerkte voedingsmiddelen zitten tegenwoordig heel veel suikers en/of suikervervangers. Deze voegen qua voedingswaarde niets toe, sterker nog: ze zijn een grote belasting voor ons lichaam. Onze hormoonhuishouding raakt er van uit balans, met als gevolg dat de insulineproductie niet meer naar behoren kan werken en we (onbewust) steeds meer suiker willen consumeren om de suiker-dip te compenseren. Het gevolg laat zich raden. Daar komt bij dat er zuren vrijkomen als restproduct bij de afbraak van suiker. Reden genoeg dus om er wat aan te doen. Alle suiker in 1x vermijden/schrappen is heel moeilijk en op de lange termijn is dat ook heel moeilijk vol te houden. Probeer zoete snacks al vast eens te vervangen door groenteknabbels ( bv. komkommer/wortel/paprika ). Deze zijn hoog in mineraalgehalte en vitamines. Lekkere dip erbij op basis van yoghurt en de suiker wordt niet eens gemist. Een mooi begin is dan in ieder geval gemaakt met de suikerbeperking. 

KOFFIE

Zoals vaak geldt, te veel is niet goed. Dat is met koffie zeker het geval. In kleine hoeveelheden zitten aan (biologische) koffie nog wel gezondheidsvoordelen, in grotere volumes is dit zeker niet meer het geval. Denkt u dan aan meer dan vijf koppen per dag. De hoeveelheid cafeïne beïnvloed de adrenalineafgifte, waardoor we ons wat meer opgejaagd/opgepept voelen.  Ook heeft het een vochtafdrijvend effect, dus als vochtinname heeft koffie eigenlijk helemaal geen zin. Maar wat dan wel? Water is een prima alternatief, kruidenthee natuurlijk ook maar voor de echte koffiedrinkers is er ook een goed alternatief verkrijgbaar: chicorei. Dit bevat geen cafeïne en er zijn samenstellingen/merken die qua smaak heel goed overeen komen. Voor de gezondheid op de lange termijn is het zeker het proberen waard.

ROKEN  

Daar kunnen we heel kort over zijn: STOPPEN. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Erkenning van de verslaving is al een ding en het WILLEN veranderen is de belangrijkste stap. Voor iedereen is de motivatie om te willen stoppen heel persoonlijk. Gelukkig zijn er tegenwoordig verschillende methodes, want wat voor de een werkt, hoeft niet voor de ander te werken. Geef niet op en houd het doel voor ogen: een niet-roker worden. Het lukt! Een alternatief? NIETS!!

STRESS

Het is een verschijnsel waar iedereen in meer of mindere mate mee te maken heeft. Sommige personen zijn van nature gevoeliger. Het is letterlijk de aard van het beestje, maar dat wil niet zeggen dat het goed is voor de gezondheid. Door beter te plannen, bewustere keuzes te maken, de persoonlijke lat wat flexibeler te leggen en door de balans tussen werk en privé te verbeteren, komt er vaak al meer ademruimte en ontspanning. Wat helpt is bijvoorbeeld wat meer sporten, yoga, meer in de buitenlucht zijn of een cursus mindfulness, maar bovenal ‘gewoon’ genieten van de kleine dingen, die ons leven bijzonder maken.