Gezonde Huid en Voeding:
10 lekkere manieren om uw huid te voeden!

Onze huid heeft, net als de rest van ons lichaam, precies de juiste voeding nodig. Maar welke voeding is dit? Waarvan gaat onze huid stralen? We zochten het voor u uit.

Omega 3

Meervoudige onverzadigde vetten, zoals omega 3, worden unaniem door bijna alle voedingsdeskundigen genoemd als één van de belangrijkste voedingsstoffen voor de huid. De reden hiervoor is dat omega 3 helpt om celmembranen gezond te houden. Het celmembraan beheert de barrièrefunctie van de huid en bepaalt wat er wel en niet wordt binnengelaten. Een gezond celmembraan is dus essentieel en omega 3 speelt hierbij een belangrijke rol.

Vitamines

Vitamines beschermen de huid en gaan huidveroudering tegen. Met name vitamine C is erg belangrijk om vrije radicalen te weren en de huid elastisch te houden. Daarnaast helpt ook vitamine E bij het elastisch houden van de huid. Ten slotte is er nog vitamine A om ons te beschermen tegen UV-straling.

Mineralen

Mineralen werken vaak samen met vitamines om onze huid te laten stralen. Magnesium bijvoorbeeld ondersteunt vitamine B en zorgt voor bescherming van de huid. Het werkt positief op de hormoonhuishouding en verhoogt het zelfherstellend vermogen van de huid. Daarnaast zorgt calcium voor versterking van de huid en ondersteunt het vitamine C bij de opbouw van collageen en bindweefsel. Ten slotte versterkt zink het immuunsysteem en helpt het infecties sneller te genezen.

Basische voeding

Verzuring heeft een desastreus effect op de huid waardoor basische voeding (voeding met een hoge pH-waarde) een geschenk is voor de huid. De huid is namelijk het grootste afvalorgaan van ons lichaam en scheidt zure afvalstoffen uit door middel van zweten. Eenmaal in het lichaam is het belangrijk om zure stoffen weer kwijt te raken, maar voor de huid is het niet goed om met al deze stoffen in aanraking te komen. Als het lichaam minder zuur is (en dus meer basisch) komen er minder zure afvalstoffen via de huid naar buiten.   

Eiwitten

Eiwitten zijn de bouwstenen van ons lichaam en helpen de huid elastisch te houden. Eiwitten zijn dus essentieel om de huid gezond te houden. De keerzijde is dat eiwitten bij verstopping van de poriën kunnen leiden tot puistjes. Wees dus voorzichtig met te veel eiwitten. 

Water, water en water!

Water reinigt, zorg voor vocht en ontzuurt. Drink voldoende (basisch) water om een droge huid te voorkomen. Opvallend is dat douchen de huid vaak uitdroogt, maar van binnenuit is water zeker een wondermiddeltje, en niet alleen voor huid. Zorg dat u minimaal 1,5 liter water per dag drinkt (ook al is dit soms niet al te makkelijk!).

Antioxidanten

We hebben vitamines en mineralen al genoemd. Eigenlijk is het niet nodig om antioxidanten specifiek te noemen, omdat dit simpelweg combinaties zijn van vitamines en mineralen. Toch zijn ze zo essentieel dat we ze nogmaals benadrukken. Antioxidanten helpen namelijk de huid te strijden tegen schade door de zon,  beperken de schade door vrije radicalen (die huidveroudering veroorzaken) en beschermen tegen ontstekingen.

Lycopeen & bèta-caroteen

Dit zijn twee bijzonder nuttige stofjes. Lycopeen werkt als een antioxidant, maar beïnvloedt ook de barrièrefunctie van de huid. U vindt dit stofje in wortels, paprika en roze grapefruit.

Bèta-caroteen kan worden omgezet in de actieve vorm van vitamine A. Dit beschermt de huid tegen UV-schade. Worteltjes danken hun mooie oranje kleur aan een hoge dosis bèta-caroteen, maar het komt ook voor in groene bladgroenten en koolsoorten.

Slaap zacht

Nachtrust kan wel eens de beste voeding zijn voor uw huid. Tijdens uw slaap wordt namelijk een deel van de normale huidveroudering weer hersteld.  Daarnaast ontstaan er bij slaaptekort fijne lijntjes in de gezichtshuid die rimpels bevorderen. Tenslotte verhoogt slaaptekort ook het cortisol in uw bloed, wat de werking van het huidverstevigend collageen dwarsboomt.

Vrije radicalen vermijden

Vrije radicalen zijn hier al een aantal keer voorbijgekomen. Het zijn zeer actieve en agressieve deeltjes die ontstaan bij oxidatieprocessen. Ze vallen al onze cellen aan en zorgen daarmee voor veroudering. Ze zijn eigenlijk niet te vermijden, omdat ze overal voorkomen. Toch kunt u de schade hiervan flink beperken door uzelf goed in te smeren, niet te roken en geen onvolwaardige voeding te eten.

Een mooie huid komt van binnen uit

Omdat de huid voornamelijk bezig is met het reinigen van toxische stoffen en hevig kan reageren op stress, vermoeidheid en een slecht voedingspatroon is duidelijk dat een mooie huid van binnen komt. Uw huid voedt u dus door de maag. Wel is het mogelijk om de huid een handje te helpen met de afvoer van alle afvalstoffen.

Download de Voedingswijzer 

Downloads