Afvallen met water: hoe kunt u afvallen met water?

Afvallen door gewoon regelmatig een glas water te drinken? Ja ja, zult u denken: zo gemakkelijk kan het niet zijn! Maar het is wel degelijk waar! Veel mensen drinken veel te weinig water, waardoor uitdroging ontstaat - ook wel dehydratie genoemd. Ook eten zij meer, doordat ze hun gevoel van dorst verwarren met honger. Een goede dagelijkse dosis water kan helpen om flink wat kilo’s kwijt te raken.

Hoe kunt u afvallen met water?

  • Door water in plaats van frisdranken en andere suikerhoudende dranken te drinken krijgt u veel minder suikers en de daarbij horende calorieën binnen. Water bevat immers geen calorieën, waardoor u niet zal aankomen.
  • Door koud water te drinken kan u uw metabolisme verbeteren. Het lichaam moet harder aan de slag om koud water te verwerken, zodat er meer calorieën worden verbruikt.
  • Wanneer u meer water drinkt heeft u minder honger en heeft u minder snel behoefte aan (suiker- of koolhydraatrijke) tussendoortjes. Neem voor elke maaltijd 2 glazen water. Als u dit een jaar lang voor iedere maaltijd doet kan dit wel tot 10 kilo minder gewicht leiden, mits u daarnaast een goed dieet volgt.
  • Voldoende water drinken zal de stofwisseling versnellen. Dit zorgt er weer voor dat u meer calorieën verbrandt, ook in rust.
  • Water zorgt ervoor dat afvalstoffen optimaal worden afgevoerd uit het lichaam. Minder afvalstoffen betekent ook weer minder gewicht.
  • Voldoende water helpt bij een optimale stoelgang, omdat obstipatie wordt tegengegaan.
  • Het helpt bij het tegengaan van ‘verslavingen’ van bijvoorbeeld calorierijke tussendoortjes, voedingsmiddelen of dranken.
  • Water zorgt voor optimale aanvoer van voedingsstoffen naar de cellen van het lichaam, zodat voedingsstoffen optimaal worden opgenomen en u minder trek heeft in te veel eten.

Hoeveel water moet er eigenlijk gedronken worden?

Veel mensen weten niet hoeveel water zij moeten drinken. Het aanbevolen gemiddelde ligt tussen de anderhalve en tweeënhalve liter per dag.

U kunt eenvoudig uitrekenen hoeveel water per dag de ideale hoeveelheid voor u is. Neem uw lichaamsgewicht en vermenigvuldig dit met 0,03.

Voor iemand die 65 kilo weegt wordt 1,95 liter per dag aanbevolen (65 x 0,03).
Een persoon die 85 kilo weegt kan het beste zo’n 2,55 liter drinken. (85 x 0,03).
Iemand van 90 kilo wordt aangeraden 2,7 liter water te drinken (90 x 0,03).

Er zijn een paar uitzonderingen op het drinken van de ideale hoeveelheid water:

  • Sporters, en zeker duursporters, dienen meer water te drinken om uitdroging te voorkomen.
  • Wanneer mensen graag willen afvallen kan er meer water tussendoor worden gedronken.
  • Bij warm weer (bijvoorbeeld bij een hittegolf) kan er ook meer water worden gedronken. Bij extreme warmte transpireert u meer, waardoor u meer water nodig heeft om de vochtbalans op peil te houden.
  • Mensen met een lichamelijk zware baan die veel transpireren mogen ook meer water drinken.

Pas op: sommige mensen gaan veel te veel water drinken (meer dan 4 liter per dag). Te veel water drinken kan schadelijk zijn voor de gezondheid à watervergiftiging!

De gevaren van het drinken van te veel water:

  • Lichaamscellen zullen het teveel aan water op gaan nemen en daardoor uit gaan zetten met allerlei gevolgen van dien. 
  • Te veel water drinken kan tot hoofdpijn  of misselijkheid leiden. Hoofdpijn kan echter ook ontstaan door veel te weinig water te drinken. Houd de vochtbalans dus goed op peil!
  • U kunt bewusteloos raken van te veel water. In zeer extreme gevallen kan iemand zelfs overlijden door het drinken van extreem veel water. Dit is wel eens voorgekomen bij een marathonloper. Deze marathonloper had meer dan 8 liter water gedronken.

Conclusie: veel water drinken is goed voor u, maar sla er niet in door.

Downloads